DEWILDE Jan, DUVOSQUEL Jean-Marie (edit.), MEESSEN-DONEUX Anne-Marie, OGONOVSKY-STEFFENS Judith, STARK David, VANHOVE Jean-Paul. Ingeleid door Herwig Todts.
Charles Degroux 1825-1870 en het realisme.
Hardcover, geïllustreerde stofwikkel, 25x31cm, 167pp. In de reeks Monografieën over moderne kunst. Naar aanleiding van de tentoonstelling van 11/7 tot 17/9/1995 in het Stedelijk Museum te Ieper. Illustraties in ZW en kleur. Degroux is het boegbeeld v/h realisme in België. Met zijn schilderij 'De dronkaard' (1853) opent hij een nieuwe richting: het sociaal-realisme. Als één van de allereerste in België klaagt hij in zijn werk de ellendige leefomstandigheden v/h stadsproletariaat en de plattelandsbevolking aan. Zijn schilderkunst brengt in beeld wat de fotografie toen nog net niet kon: sociale ellende. De keuze v/d thematiek was toen gedurfd. Dit belangrijke werk bevat de beredeneerde catalogus v. GEHEEL zijn oeuvre. Het is de eerste wetenschappelijke monografie aan deze belangrijke kunstenaar gewijd en dat mag toch enige verwondering wekken. Noot LT: De inleidende tekst van Todts is te intellectualistisch, politiek beladen (wat mag) en soms contradictorisch (bvb. p. 10). Volgens Stark (p. 52) zou Degroux dan weer apolitiek geweest zijn.

Charles Hermans zag het in 1875 zo (Bij dageraad):
€ 25.0

BUY