Article

LT

4 februari 1911: koning Albert wil klaarheid in situatie spoorwegen COD - Renkin verkiest route Katanga naar Benguela

ID: 191102041493

Albert wil van minister Renkin een nota over de afspraken die tussen de Congolese spoorwegmaatschappijen gemaakt zijn. Albert wil de invloed van buitenlanders in Congo weren en het vervoer van goederen vanuit Katanga over de Kongostroom naar Leopoldstad zien verlopen. Renkin is meer gewonnen voor de kortere weg over de Benguela-spoorweg (dus over Angolees grondgebied) naar Lobito en de zuidelijke route over Broken Hill (het huidige Kabwe in het huidige Zambia) naar Kaapstad. Hij vertolkte daarmee onverbloemd het standpunt van de Union Minière. De afvoer van grondstoffen - vooral kopererts - moest dus in afspraak kunnen gebeuren met Lissabon en Londen.
Bron: brief van koning Albert aan 1M Schollaert dd. 4/2/1911
THIELEMANS Marie-Rose & VANDEWOUDE Emile 1982: 379 e.v.
'En 1908, une convention, établissant un pool entre les compagnies du Benguela, du Bas-Congo-Katanga et des chemins de fer du Katanga
(qui construisait les lignes intérieues du Katanga), mettait en commun les
recettes brutes d'eiploitation des trois compagnies : elles seraient partagées au prorata de la longueur des lignes de chaque compagnie. Ce système permettait de rendre partiellement rentable la ligne de communication plus longue á travers le territoire congolais. La mëme année, une convention déterminait les tarifs qui seraient appliqués par la British South Africa Company, sur les réseaux de chemin de fer de Rhodésie et d'Afrique du Sud, au matériel destiné á 1'équipement des lignes de chemin de fer des compagnies du Bas-Congo-Katanga et du Katanga, ainsi que les tarifs pou l'exportation du
minerai de l'Union Minière vers Beira.'







Hieronder een kaart die de zuidelijke route weergeeft (met dank aan het Nations Online Project):


Hieronder een totaaloverzicht van de spoorlijnen:



meer beelden over Benguela-spoorlijn

Record aangevuld op 20200111.

Land: COD